dinsdag 10 maart 2015

Met Bestuurskunde op excursie naar Brussel, Charlotte vertelt:


Brussel wordt gezien als de politieke hoofdstad van Europa. Een stad waar belangrijke besluiten worden genomen, en een stad waar van alles te beleven valt op cultureel, politiek en architectuur gebied. Brussel staat ook bekend om haar wafels en Atomium. Maar Brussel heeft meer te bieden. De studiereis naar Brussel heeft ervoor gezorgd dat ik een kijkje mocht nemen in het complexe proces van de Europese besluitvorming.

Als iedereen gesetteld is in de bus, kan het avontuur beginnen. Met de fijne gedachte dat de buschauffeur ons veilig naar Brussel brengt, is er alle mogelijkheid om een begin te maken met het bijkletsen met mijn klasgenoten. De eerste gesprekken komen op gang, de sfeer is optimaal. Aangekomen in Brussel  verbaas ik mij gelijk over de vele auto’s, files en stoplichten. Gelukkig worden wij heel luxe met een touringcar overal naar toe gebracht en hoef ik mij niet druk te maken over de drukte. Aangekomen bij het best wel luxe hotel is het de hoogste tijd om de hotelkamers te betreden.       

                                                                                                                                             
Nadat iedereen zijn kamer heeft gevonden verzamelen we in de lobby. De organisatoren van de studiereis hebben er echt goed over nagedacht om de eerste dag te beginnen met een stadswandeling. Een stadswandeling is bedoeld om meer informatie te weten te komen over de geschiedenis van Brussel en tal van mooie indrukken en inzichten te kunnen opdoen. Ik geniet volop van alle mooie verhalen. Een positieve bijkomstigheid is dat de stadswandeling ook heel handig is om vanavond weer de weg terug te vinden naar het hotel. De stadswandeling was echt heel interessant en bovenal indrukwekkend.  Na de stadswandeling is het de hoogste tijd om gezamenlijk te eten met alle klasgenoten. Tot nu toe verloopt de reis heel soepel, relaxed en ik geniet van alle indrukken. Na het eten is het tijd voor wat vrije tijd. Tijd voor een Brusselse wafel en een cafeetje om de gezelligheid voor te zetten. Brussel is een stad met sfeer en allure. Op maandagavond was de ijsbaan open en hebben we gezellig geschaatst in het romantische Brussel. 

Dinsdag volgen we een druk en inhoudelijk programma, maar dit is wel de ultieme gelegenheid om echt iets nieuws bij te leren. Eerst gaan we naar een museum waar van alles wordt verteld over de geschiedenis van Brussel. De geschiedenis van Europa is echt heel complex, maar mede door het bezoek aan het museum weet ik echt veel meer over de Europese geschiedenis.  De Brusselreis begint steeds interessanter te worden. Uiteraard wordt ook het Europees Parlement bezocht, met als hoogtepunt de plenaire zaal. De plenaire zaal van het Europees Parlement was zo ontzettend mooi. Hier kom je niet dagelijks en mede door het overweldigende interieur voel ik mij best speciaal.  Na het bezoek kwam er nog een verassing, de Europese Commissie werd ook bezocht. Wederom ook een fascinerend gebouw waar je ook niet dagelijks komt, maar dat ook een heel speciaal gevoel opwekt. 

Op woensdag wordt Brussel ook ondergronds verkent middels een rondleiding onder de grond. Dat is even wat anders en wederom weer een fantastische ervaring. Vele muren, kelders en alle andere ruimten onder de grond worden grondig bekeken. Ik verbaas mij toch iedere keer weer hoe weinig ik eigenlijk weet van de geschiedenis. Daarnaast wordt het Paleis van Justitie bezocht. Het Paleis van Justitie is echt wel het juiste woord voor deze instelling. Wat een ontzettend indrukwekkend, groot, mooi en fascinerend gebouw. Hoge pilaren, metershoge plafonds en hoogstaande architectuur.  Woensdagavond is het tijd om de kerstmarkt te bezoeken, chocolade te halen en te borrelen in het cafĂ© met alle klasgenoten. 

Vele ervaringen, kennis en gezelligheid rijker is het toch echt tijd om huiswaarts te keren. 

Charlotte, 2e jaars Bestuurskunde student