maandag 23 februari 2015

Storymap: Planologie en ICT komen samen


Tim Koetse, 4e jaars Ruimtelijke Ordening en Planologie student, heeft voor het 100 jarig bestaan van De Goede Woning een storymap gemaakt. Met een storymap kun je verhalen op een kaart zichtbaar maken. Voor De Goede Woning is het eigenlijk een wandeling door de geschiedenis van de corporatie in Apeldoorn geworden. Aan de hand van een aantal historische foto's wordt duidelijk wat De Goede Woning voor de ontwikkeling van Apeldoorn heeft betekent. Doordat het gelinkt is aan een kaart kun je ook zien waar de ontwikkelingen hebben plaatsgevonden. Bezoekers van de storymap kunnen het dan ook aan hun eigen omgeving linken. 

Bekijk de storymap


Kan er nog meer?
Er kan echt van alles in een storymap weergegeven worden. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun projecten in beeld brengen. Gemeenten kunnen informatie over wijken en kernen laten zien enz. Eigenlijk kan elke organisatie de informatie die zij wil delen in één beeld duidelijk weergeven. Het maken van een storymap wordt één van de vele producten waar studenten van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling en Bestuurskunde aan werken in het Saxion stadsLAB.

Over Tim:
De storymap heb ik gemaakt als onderdeel van zijn studieloopbaanontwikkeling voor vrije studiepunten. Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek. Ik vind het interessant om ICT en ruimtelijke ordening samen te brengen. Het is in de ruimtelijke ordening denk ik heel nuttig om bepaalde dingen in kaart te kunnen brengen op een interactieve kaart. Hierdoor kunnen bepaalde zaken eigenlijk in één oogopslag duidelijk worden weergegeven. Ook is een storymap denk ik een goed communicatiemiddel om als organisatie te laten zien waar je mee bezig bent.