dinsdag 7 april 2015

Climate Game in het onderwijs

Gaming als onderdeel van het onderwijs? Ja dat gebeurt echt. 
Op 2 April hebben tweedejaars studenten van de opleiding Ruimtelijke Ordening en Planologie en Milieukunde samen met internationale studenten, die dit semester het onderwijs volgen, de Climate Game gespeeld in het stadsLAB. Het spel maakt onderdeel uit van het vak Sustainable Development en in drie rondes moeten diverse doelen behaald worden. 


Het spel is gericht op het vinden van oplossingen voor klimaatproblemen rond water en groen en tegelijkertijd gericht op de bouwbehoefte in de universiteitscampus van de UT Delft. Toepassing van dit serious game is onder meer bedoeld om inzicht krijgen in de belangen  van uiteenlopende stakeholders, zoals de gemeente, de vastgoedafdeling van de universiteit, het waterschap en de studentenhuisvestingscorporatie. Iedereen heeft ook een budget waarbinnen naar oplossingen gezocht moet worden, dit maakt het nog realistischer.

Samenwerking tussen de betrokken belangen loont, was een van de conclusies na afloop van het spel. Maar ook een gezamenlijk doel is belangrijk, want bijvoorbeeld 'klimaatverbetering' wordt snel vergeten bij het onderhandelen en het zien te realiseren van je eigen doelen. Naast het resultaat speelt het proces een belangrijke rol. Ieder partij heeft zijn eigen doelen en door achter de PC weg te stappen en in reallife te overleggen helpt iedereen om uiteindelijk de doelen te behalen.

De studenten zijn enthousiast; de wens is om het nog eens te spelen en daar meer tijd voor uit te trekken dan een middag. Dat gaat zeker gebeuren.