Studenten Bestuurskunde en Ruimtelijke Ontwikkeling (Urban Studies) ontwerpen interventies voor Assen
Wat kun je als eerste ingreep doen om de ambities van de gemeente Assen voor
de Florijnas waar te maken? Dat is de vraag waarmee eerste jaars
studenten van de opleidingen Bestuurskunde en Ruimtelijke Ontwikkeling (Urban Studies) in hun derde periode bezig zijn geweest. In de
integrale opdracht staat het ontwerpen van een interventie op een plek
centraal. Deze thematisering past binnen een recente ontwikkeling
in stadsontwikkeling waarbij de Urban Professional wordt aangesproken op
twee kwaliteiten, het bedenken van tactische interventies en het
ongevraagd zelf een opgave kunnen maken.
Tactische interventies worden steeds meer gepleegd, omdat enerzijds
het geld ontbreekt om grote gebaren in de ontwikkeling van de stad te
maken. Anderzijds passen tactische interventies ook bij de
veranderende rol van de gebruikers van de stad. Zij zijn veel meer
geneigd zelf hun omgeving te veranderen en te ontwikkelen. Hier passen
meer experimentele en kleinschaliger ingrepen bij die de relatie tussen
gebruiker en stad onderzoeken. Uiteindelijk kunnen interventies leiden
tot een nieuwe strategie voor een stad, of in het geval van Assen een
extra betekenis voor hun strategie voor de FlorijnAs.
Het ongevraagd zelf een opgave kunnen maken, of unsolicited
architecture, vraagt bepaalde kwaliteiten van een student.Het gaat
hierbij om een nieuwsgierige en kritische houding tegen de ontwikkeling
van de stad en het vermogen om dit te vertalen naar een interventie voor
de stad. Het idee is hierbij het belangrijkste, conceptueel denken en
verbeelden waren dan ook aandachtspunten van het project. Zonder
gebruikers geen idee, dus is de studenten gevraagd om bij hun idee
een netwerk te zoeken die ondersteunend of uitvoerend kan zijn voor
hun interventie. De gemeente Assen, in het bijzonder het projectbureau
FlorijnAs en de politiek, was dan ook blij verrast met de input die
de studenten gaven aan hun ambitie.