donderdag 13 maart 2014

Wat is living technology?

Vanuit het onderzoeksprogramma Toekomstbestendige Stad werd begin maart een Lab onder Hoge Druk georganiseerd. Tijdens dit lab is in 3 dagen via co-creatie een vraagstuk opgelost: "Op welke wijze kan het thema Living Technology in de nieuwe Saxion opleiding Urban Studies in het curriculum worden geïntegreerd?" Het doel was om in drie dagen niet alleen te begrijpen hoe ‘smart cities’ de stad en de urban studies beïnvloeden. Heel concreet zou deze driedaagse moeten leiden tot een uitgewerkt curriculum-onderdeel voor Living Technology. Het deelnemersveld bestond uit Saxioncollega's betrokken bij Toekomstbestendige Stad, Urban Studies of specifiek op het thema Living Technology én medewerkers van gemeente Deventer, die als strategische samenwerkingspartner maatschappelijke vraagstukken in bracht om de discussies zo concreet mogelijk te maken.
 

Dag 1: oriëntatie & informatie
 
In een periode van drie dagen is gewerkt via een vast format. De eerste dag stond in het teken van oriëntatie & informatie. Externe sprekers inspireerden de labdeelnemers door trends en veranderingen te duiden: zo vertelde ondermeer Henk Kreft (directeur KPN West Nederland) dat grote delen van ons leven radicaal veranderen door de internettisering van onze maatschappij. Nu al werken en winkelen we anders, of kijken we anders TV. Maar dit is volgens hem nog maar het begin. Centraal de eerste dag stonden vragen als: Wat is de invloed van internet op de stad? Hoe verandert de stad hierdoor? Wat betekent dit voor gebruikers van de stad en vakprofessionals? Na de inleiding van externe sprekers gaan de deelnemers met elkaar aan de slag met het in beeld brengen van opgedane inzichten: Wat betekenen deze grote veranderingen nu echt? Na de brainstormsessies hebben zij hun inzichten aan elkaar gepresenteerd. ’s Avonds stond een inspirerend YouTube-college op het programma ter afsluiting
van de eerste intensieve dag.


Dag 2: analyse & concretisering
In de ochtend zijn deelnemers verder gegaan met de lessen van dag 1. Wat betekenen deze nu voor het onderwijs? Hoe vertalen we ze door naar leerdoelen? Wat moet de huidige urban professional hierover weten? Wat moet de toekomstige urban professional weten? Wat zijn leerdoelen? Deze dag werd onder meer ingeleid door externe sprekers van IBM en PinkRoccade. 's Middags zijn de leerdoelen concreet gemaakt. Zo is in de deelgroepen in beeld gebracht: Welke skills heb je nodig? Welke tools? De opzet van het ochtend en middagprogramma stond gelijk aan dag 1. Luisteren – brainstormen – presenteren. Met als verschil dat het brainstormen letterlijk plaatsvond in de stad Deventer, en werd uitwerking gegeven door te ervaren, ruiken en te voelen in de stad. De avond had een actief karakter. Internationaal expert Henri Pook (o.a. werkzaam voor het ministerie van BZK van Estland) gaf een introductie op E-government-systemen in Estland. Ook ging de groep zelf actief aan de slag met e-voting binnen het VOLIS-systeem (e-democracy).



Dag 3: dag van de waarheid
De laatste dag van het kennislab, was de dag van de waarheid! Na een theoretische en semi-praktische dag, stond de derde dag van het Lab onder Hoge Druk in het teken van de vertaalslag naar het curriculum. Deze laatste dag zijn de deelnemers aan de slag gegaan met het doorvertalen van de oogst van 2 dagen in een concreet onderwijsprogramma. Welke lessen staan daarin? Hoe doen we dat? Welke middelen? De externe sprekers van dag 3 waren al net zo concreet. Ze zijn echt bezig met de smart city. Met het daadwerkelijk implementeren van de hoe-vraag. En zo eindigde dit driedaagse Lab onder Hoge Druk in een uitgewerkt curriculumonderdeel.

Kortom: vele interessante sprekers en presentaties, volop goede discussies en een stevige aanzet voor een nieuw curriculum: missie geslaagd!!

Carola Hoogland
Onderzoeksteam Toekomstbestendige Stad