maandag 7 april 2014

Urban Design studenten naar Bootcamp EW/ Saxion Ondernemers Award!

Hoe vaak ben je niet op vakantie en wil je een stad ontdekken, maar kom je vervolgens niet verder dan uitgekauwde bezienswaardigheden en de commerciële winkelstraten die tegenwoordig overal ter wereld hetzelfde zijn. Je wilt toch juist de plekken ontdekken die een stad eigen maken? Plekken die je bij blijven?

Daar willen Chris van der Iest en Daniël Wezenberg - beiden net Cum Laude afgestudeerd aan de opleiding Urban Design van Saxion in Deventer – een middel voor ontwikkelen. Vorige week werden zij met hun idee voor MindYourMap geselecteerd voor de Bootcamp van de EW/Saxion Ondernemers Award.
Na vier jaar Urban Design hebben zij het werken met kaarten en ontwerpen van plattegronden inmiddels wel in de vingers. Het idee voor MindYourMap komt dan ook niet uit de lucht vallen. Een idee dat voor het eerst vorm kreeg tijdens een stage bij DRO van de Gemeente Amsterdam waarbij ze een parkenatlas ontwikkelden die voor zoveel enthousiasme zorgde dat de stagebegeleiders hen op het hart drukten ‘hier meer mee te doen’.


Na een half jaar plannen maken, de eerste klanten en ons afstuderen was de vraag: hoe nu verder? De flyer met de oproep om je aan te melden voor de EW/Saxion Ondernemers Award kwam als geroepen. Het biedt handvatten om echt te kunnen starten met je idee. Gedwongen worden om met een business plan alles op papier te zetten was daarbij al een goede eerste les, want hoewel we net zijn afgestudeerd zijn we op het gebied van ondernemen echte leken.

Het product? Een alternatieve online travelguide. Via een online platform maakt MindYourMap het mogelijk zelf je stedentrip te plannen door je eigen travelguide samen te stellen. Download of print voor 2.99 je eigen reisgadget gevuld met belevingskaarten van originele, bruisende, creatieve en kleurrijke locaties in een stad. Reisgidsen zijn er legio, maar deze zijn prijzig en hoeveel van de informatie gebruik je nou echt? Print en selecteer zelf en bespaar een hoop!  


Onderscheidend zijn de kaarten. MindYourMap maakt 2D belevingskaarten die op een leuke manier duidelijk maken wat waar te doen is. Kleurrijke overzichten van de beste locaties die de verbeelding prikkelen. Want niets inspireert meer dan beelden. Beelden zijn direct, makkelijk te onthouden en universeel. Daarnaast kunnen ze complexe informatie snel en duidelijk weergeven. Kaarten die in één oogopslag aansporen tot bezoek. Dat is het idee.

Dus geen ellenlange adressenlijsten met hotspots zoals nu de standaard is, maar een totaaloverzicht van locaties. Proef de sfeer van de omgeving en zie direct wat er nog meer te doen is. Op de belevingskaarten staan tips die thematisch zijn ingedeeld aan de hand van belevingen. Universele thema’s waarbij je zelf kiest wat jouw op dat moment aanspreekt. Romantiek of juist avontuur? De tips die je op de belevingskaart plaatst selecteert je zelf online.

Deze tips en verhalen bij de belevingskaarten zijn afkomstig van locals zelf. Alle informatie wordt namelijk geheel volgens de filosofie van het bedrijf vergaard in de vorm van tekeningen. Inwoners van de stad worden geïnterviewd over hun favoriete plekken en verhalen in de stad en tekenen deze uit. Een interviewstijl die het impliciete geheugen aanspreekt, waardoor makkelijker specifieke informatie naar boven komt.

Hiermee ontstaat meer dan de standaard reisgids, namenlijk een combinatie van kleurrijke kaarten die leuk zijn om te gebruiken met interessante tips die er écht toe doen. Dus niet een verhaal over de stichting van het Vondelpark in 1864 door Christiaan Pieter van Eeghen, maar een tip over het verborgen achterpad waar je vanuit de drukte uitkomt in een vergeten wildernis met ooievaars. Of over die ene bar zonder vaste prijs, waar je betaald wat je het eten waard vind. Want dat staat centraal bij MindYourMap: met kaarten het verlangen om te ontdekken opwekken. Aansporen om zelf verhalen te gaan maken die je door wilt vertellen.

Maar voordat het zo ver is moet eerst de jury nog overtuigd worden tijdens het Bootcamp aankomend weekend. Winnen is niet ons hoofddoel. De kans om door middel van de ondernemersaward onszelf bij te spijkeren over ondernemen en zoveel mogelijk bij te leren is minstens zo belangrijk. Maar we hopen natuurlijk zo ver mogelijk te komen en te kunnen blijven sleutelen aan ons idee. Want we zouden het geijkte pad kunnen volgen en gaan solliciteren, maar dat stellen we liever nog even uit. Werken aan je eigen droom is natuurlijk veel mooier.