maandag 25 november 2013

Bestuurskunde studenten onderzoeken actief burgerschap in Enschede

Actief burgerschap in de wijk Helmerhoek.
Dit is het onderwerp waaraan de tweedejaars Bestuurskunde in het onderwijsblok ‘Stad en Samenleving’ tien weken hebben gewerkt. De aanleiding was een vraag van de wijkraad. Die vraag leidde tot de eerste externe onderzoeksopdracht van de studenten.
Wat is er aan de hand in de Helmerhoek?
De leden van de wijkraad merken dat er steeds minder draagvlak voor hun activiteiten is. Tegelijkertijd zien ze dat er in buurten en straten wel spontaan initiatieven ontstaan om de wijk fysiek en sociaal sterker te maken.  Dit baart zowel de gemeente, die de Enschedese  wijkraden ondersteunt, als de wijkraad zelf zorgen. De wijkraad kan op deze manier niet goed functioneren, terwijl het een belangrijk orgaan is. Ze beheren bijvoorbeeld het wijkbudget en ze vertegenwoordigen de wijkbewoners richting de gemeente en andere instanties.  Draagvlak en een goede relatie met de achterban zijn daarbij van groot belang.

Het onderzoek
Door interviews af te nemen met de wijkraadvoorzitter en met actieve burgers die mooie projecten hebben gerealiseerd in de wijk, hebben de studenten zich een beeld kunnen vormen van het vraagstuk. Ook hebben ze uitvoerig onderzoek gedaan naar de achtergronden en faal- en succesfactoren van actief burgerschap door actuele publicaties over het onderwerp te bestuderen. De verantwoordelijk wethouder is geïnterviewd. De stadsdeelmanager en de projectmedewerker die de wijkraad ondersteunt hebben gastcolleges gegeven. Al deze input leverde voldoende materiaal op voor een analyse van de situatie. Wat is er aan de hand? Hoe komt dit? En wat is eraan te doen?

Op 21 november heeft de wijkraad de bevindingen van de studenten tijdens een ingelaste wijkraadvergadering in ontvangst genomen. De studenten zijn klaar met hun werk. Nu is de wijkraad aan zet om met de aanbevelingen van de studenten aan de slag te gaan.

Wat vonden studenten van het project?
Joska Groen: Ik vond het erg leuk dat we een opdracht konden uitvoeren voor een echte opdrachtgever. Hierdoor heb ik een beter beeld gekregen van het werkveld en de taken van een afgestudeerd bestuurskundige! Ook vond ik het prettig om echt goed te leren hoe ik een literatuuronderzoek moet opzetten en uitvoeren. Het samenwerken met medestudenten is me goed bevallen en ik heb tijdens het samenwerkingsproces veel geleerd. Normaal ben ik een persoon die niet de leiding neemt, deze keer was ik de voorzitter. Hierdoor heb ik weer een stap gezet in mijn persoonlijke ontwikkeling en ook dit helpt mij later bij mijn toekomstige beroep.




Sander Buijs: Ik heb bewust voor Bestuurskunde op Hbo-niveau gekozen, omdat je dan in aanraking komt met het praktijkgedeelte van de opleiding. Het was voor mij vanzelfsprekend om positief te reageren, toen ik uitgenodigd werd om deel te nemen aan een onderzoek voor een externe opdrachtgever. Het bezoek aan de wijkraad en het veldonderzoek dat we samen hebben verricht, hebben mij bijzonder geprikkeld en nieuwe inzichten gegeven in het beroepenveld van een bestuurskundige.


Diede ter Braak: Doordat onze groepsgenoten zo van elkaar verschilden is het project naar mijn mening uiteindelijk zo'n succes geworden. Ik heb geleerd dat diversiteit in de samenstelling van een projectgroep de basis is voor een goed eindresultaat.
Peter Kamphorst: Deze opdracht bood ons de gelegenheid om in de keuken te kijken bij een aantal burgerinitiatieven. Dit 'over de schouder kijken' van actieve burgers maakte de opdracht zo interessant. Met die extra stimulans kwam ook een extra uitdaging. Het vertalen van de verhalen van deze initiators, het leggen van de link naar de literatuur en dit vervolgens samensmeden tot een samenhangend rapport was het uitdagende deel van deze opdracht. Hoe breng je een advies dat nogal wat scherpe kantjes heeft voor de opdrachtgever?

Meer weten over dit project of ander onderzoek voor de beroepspraktijk?
De opleiding Bestuurskunde werkt nauw samen met het Kenniscentrum Leefomgeving van Saxion op het onderzoeksthema Toekomstbestendige Stad. Voor meer informatie hierover kun je mailen met Elly Straatman, docent-onderzoeker van BSK die de studenten heeft begeleid. Stuur je mail naar e.g.p.straatman@saxion.nl.