Daar willen Chris van
der Iest en Daniël Wezenberg - beiden net Cum Laude afgestudeerd aan de opleiding
Urban Design van Saxion in Deventer – een middel voor ontwikkelen. Vorige week werden
zij met hun idee voor MindYourMap geselecteerd voor de Bootcamp van de EW/Saxion
Ondernemers Award.
Na vier jaar Urban Design hebben zij het werken met
kaarten en ontwerpen van plattegronden inmiddels wel in de vingers. Het idee
voor MindYourMap komt dan ook niet uit de lucht vallen. Een idee dat voor het
eerst vorm kreeg tijdens een stage bij DRO van de Gemeente Amsterdam waarbij ze
een parkenatlas ontwikkelden die voor zoveel enthousiasme zorgde dat de
stagebegeleiders hen op het hart drukten ‘hier meer mee te doen’.
Na een half jaar plannen maken, de eerste klanten en ons
afstuderen was de vraag: hoe nu verder? De flyer met de oproep om je aan te
melden voor de EW/Saxion Ondernemers Award kwam als geroepen. Het biedt
handvatten om echt te kunnen starten met je idee. Gedwongen worden om met een
business plan alles op papier te zetten was daarbij al een goede eerste les,
want hoewel we net zijn afgestudeerd zijn we op het gebied van ondernemen echte
leken.
Het product? Een alternatieve online travelguide. Via een
online platform maakt MindYourMap het mogelijk zelf je stedentrip te plannen
door je eigen travelguide samen te stellen. Download of print voor €2.99 je eigen reisgadget
gevuld met belevingskaarten van originele, bruisende, creatieve en kleurrijke
locaties in een stad. Reisgidsen zijn er legio, maar deze zijn prijzig en
hoeveel van de informatie gebruik je nou echt? Print en selecteer zelf en
bespaar een hoop!
Onderscheidend zijn de kaarten. MindYourMap maakt 2D belevingskaarten
die op een leuke manier duidelijk maken wat waar te doen is. Kleurrijke
overzichten van de beste locaties die de verbeelding prikkelen. Want niets
inspireert meer dan beelden. Beelden zijn direct, makkelijk te onthouden en
universeel. Daarnaast kunnen ze complexe informatie snel en duidelijk
weergeven. Kaarten die in één oogopslag aansporen tot bezoek. Dat is het idee.
Dus geen ellenlange adressenlijsten met hotspots zoals nu
de standaard is, maar een totaaloverzicht van locaties. Proef de sfeer van de
omgeving en zie direct wat er nog meer te doen is. Op de belevingskaarten staan
tips die thematisch zijn ingedeeld aan de hand van belevingen. Universele
thema’s waarbij je zelf kiest wat jouw op dat moment aanspreekt. Romantiek of
juist avontuur? De tips die je op de belevingskaart plaatst selecteert je zelf
online.
Deze tips en verhalen bij de belevingskaarten zijn
afkomstig van locals zelf. Alle informatie wordt namelijk geheel volgens de
filosofie van het bedrijf vergaard in de vorm van tekeningen. Inwoners van de
stad worden geïnterviewd over hun favoriete plekken en verhalen in de stad en
tekenen deze uit. Een interviewstijl die het impliciete geheugen aanspreekt,
waardoor makkelijker specifieke informatie naar boven komt.
Hiermee ontstaat meer dan de standaard reisgids,
namenlijk een combinatie van kleurrijke kaarten die leuk zijn om te gebruiken
met interessante tips die er écht toe doen. Dus niet een verhaal over de
stichting van het Vondelpark in 1864 door Christiaan Pieter van Eeghen, maar
een tip over het verborgen achterpad waar je vanuit de drukte uitkomt in een
vergeten wildernis met ooievaars. Of over die ene bar zonder vaste prijs, waar
je betaald wat je het eten waard vind. Want dat staat centraal bij MindYourMap:
met kaarten het verlangen om te ontdekken opwekken. Aansporen om zelf verhalen
te gaan maken die je door wilt vertellen.
Maar voordat het zo ver is moet eerst de jury nog
overtuigd worden tijdens het Bootcamp aankomend weekend. Winnen is niet ons
hoofddoel. De kans om door middel van de ondernemersaward onszelf bij te
spijkeren over ondernemen en zoveel mogelijk bij te leren is minstens zo
belangrijk. Maar we hopen natuurlijk zo ver mogelijk te komen en te kunnen blijven
sleutelen aan ons idee. Want we zouden het geijkte pad kunnen volgen en gaan
solliciteren, maar dat stellen we liever nog even uit. Werken aan je eigen
droom is natuurlijk veel mooier.